توضیحاتی در مورد شیشه ی بالکن

پنجره ریلی تاشو

شیشه ی بالکن

بالکن ها، اغلب جزو قسمت های مورد علاقه ساکنان خانه به حساب می آیند. اما در فصل های سرد و مرطوب، یا در اوقات آلودگی هوا و یا در مناطقی که گرد و غبار زیادی به طور موسمی وجود دارد، استفاده همیشگی از بالکن امکان پذیر نیست.

امروزه سالهاست که راه حلی مطبوع و مطلوب برای این مشکل پیدا شده است. فنلاندی ها با طراحی و بکارگیری ایده بالکن های محصور شیشه ای، این امکان را فراهم ساختند تا در تمام فصول سال، بالکن همچنان قابلیت خود در لذت مشاهده مستقیم مناظر اطراف برای ساکنان خانه حفظ کند.

اما این ایده اولیه که بعد ها به شیشه بالکن معروف شد، فاکتورهایی را نیاز داشت تا هم میزان دید و بهره گیری از چشم انداز کاهش نیابد و هم استحکام و ایمنی لازم را داشته باشد. برای کم کردن موانع دید، می بایست از فریم ها و پروفیل های ظریف و کم استفاده کرد، یعنی سیستمی نزدیک فریم لس. اما در این صورت هم شیشه های معمولی استحکام لازم را نداشتند. راه حل بشر برای افزایش این ایمنی و انعطاف، تبدیل کردن  شیشه های معمولی به شیشه های سکوریت بود. اما چگونه؟

بالکن شیشه ای  دربازار به نام شیشه سکوریت تاشو نیز معروف است و البته کاربردهایی بیش از محصور کردن بالکن خانه ها دارد. این شیشه ها در محصور کردن فضاهای اداری، محصور کردن گلخانه ها و دور استخر ها و ….نیز کاربرد های فراوانی دارند. که در تمامی این موارد نیز نیاز به ایمنی بسیار بالایی دارند. شیشه های معمولی با طی کردن فرآیند سکوریت شدن، به ایمنی مورد نیاز برای کاربردهای گفته شده دست می یابند.

شیشه سکوریت تاشو

برای این منظور ابتدا شیشه های معمولی با ضخامت های نسبتا زیاد، بین هشت تا ده میل انتخاب می شوند. همچنین برای سکوریت کردن شیشه های بالکنی، لازم است در مرحله اول که هنوز فرآیند سکوریت شدن آغاز نشده، شیشه ها طبق نیاز محلی که قرار است بعدا نصب شوند، برش بخورند. چرا که فرآیند سکوریت شدن شیشه، به این معناست که امکان برش خوردن آن بعد از تبدیل شدن به شیشه سکوریت از دست می رود. (امکان برش شیشه های سکوریت با الماس وجود ندارد!)

پس از انجام برش های لازم، شیشه های روانه کوره می شوند. کوره های مخصوص این کار، دو نوع کانوکشن و المنتال دارند که نوع کانوکشن، سیستم گران تر و البته با کیفیت تری است. اما بهر حال روند و مراحل انجام سکوریت در هر دوی این کوره ها تقریبا به یک صورت است.

این کوره ها شیشه را ابتدا تا دمای 700 درجه سانتیگراد که اصطلاحا به دمای نرم شدن شیشه معروف است، گرم می کنند. در این مرحله جنبش مولکولی در شیشه به حداکثر خود می رسد. یکی از مواردی که باعث به دست آمدن کیفیت بهتر در مرحله نهایی است ، این است که حتما شیشه در تمام قسمت های خود به طور یکنواخت این حرارت را دریافت کند. که در این قسمت تفاوت کوره های المنتال و کانوکشن آشکار می شود. کوره های کانوکشن قادرند به نحو بسیار بهتری حرارت را بطور یکنواخت به تمام قسمت های شیشه برسانند. پس از حاصل شدن اطمینان از دریافت یکنواخت حرارت 700 درجه در تمام قسمتهای شیشه، بلافاصله و باز هم بطور یکنواخت، توسط دستگاه مخصوصی هوای بسیار سرد بر شیشه دمیده می شود. این کار که شوک حرارتی نامیده می شود،  موجب این می گردد که در حالی که مرکز شیشه هنوز دارای جنبش مولکولی شدید است، سطح شیشه به کمترین حد جنبش مولکولی خود می رسد. در این مرحله فرآیند سکوریت شدن پایان می پذیرد و شیشه تبدیل به شیشه سکوریت یا همان شیشه نشکن می گردد. شیشه سکوریت دارای خواصی می گردد که استفاده از آن در موارد پیش گفته را مطلوب و ایمن می نماید. مروری بر این خواص در این قسمت، بنظر مفید می رسد.

خواص شیشه های سکوریت

  • شیشه های سکوریت یا نشکن که در سیستم شیشه بالکن هم کاربرد دارند، در برابر ضربه، فشار و عواملی از این دست، بیش پنج برابر شیشه های معمولی مقاومت از خود نشان می دهند. در نتیجه حضور دائمی و پرتحرک انسان در بالکن یا سایر مکان های یاد شده، پیرامون آنها، بسیار ایمن و کم خطر خواهد بود.
  • این شیشه ها همچنین در برابر حرارت، بسیار بیشتر از شیشه های معمولی، مقاومت می کنند.
  • نکته قابل توجه دیگر آنکه اگر بر اثر فشار یا ضربه ای بسیار محکم و بیش از حد مقاومت خود، بشکنند، به قطعاتی با لبه های صیقلی و غیر تیز، خرد می گردند که بهر حال نسبت به شیشه های معمولی، خطر جراحت را به حداقل می رسانند.

 

نویسنده: سمیه حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *