تاریخچه استفاده از شیشه بالکن

سالیان دراز ایوان ها و تراس های بزرگ، یکی از اِلِمان های اصلی و جدایی ناپذیر معماری سنتی ایرانی بوده است. سرسراهای بزرگ، منتهی به تراسی عریض با ستونهایی با سطح مقطع دایره ای در جلوی ایوان با دید به حیاط بزرگ با باغچه ها و حوض وسط آن. این نوع ایوان ها در آن سالها و با مدنظر گرفتن وجود حیاط های بزرگ، امری تجملی و باعث ایجاد ابهت و زیبایی ساختمان ها بود.

در گذر زمان و با تغییر شرایط و نحوه زندگی، ازجمله افزایش جمعیت و کاهش ابعاد و متراژ منازل و وقوع پدیده برج سازی و آپارتمان نشینی و بهره گیری حداکثری از زمین، عملا باعث کوچک تر شدن و گاها حذف و کاهش اهمیت حیاط و دسترسی به فضای آزاد خصوصی در منازل شد. در این وضعیت، تنها راه داشتن فضای آزاد خصوصی و بهره گیری از منظره و هوای بیرون در آپارتمان ها، محدود به بالکن های کوچک و یا گاها بزرگ شد.

این بالکن ها که عملا جای خالی حیاط های قدیمی را برای ساکنین پر می کند دارای مزایا و محاسنی ذاتی است.از جمله اینکه صرفا به داخل منزل متصل است و امکان ارتباط فیزیکی و رفت آمد به محیط بیرون ندارد.مهمترین راه تهویه منزل است، نظافت آن نسبتا سخت است. مخصوصا در فصول سرد و شرایط برف و باران. از بیرون امکان دید و ایجاد مزاحمت برای ساکنین وجود دارد و همچنین در برخی موارد مجرایی برای نفوذ ناخواسته به داخل منزل و به مخاطره افتادن امنیت خانه محسوب می شود. همچنین در فصول سرد سال و مخصوصا مناطق سردسیر امکان بهره گیری و استفاده از بالکن ها خیلی سخت است.

لذا نیاز به نوعی پوشش به شدت احساس می شد. این پوشش می بایست ایرادات ذکر شده را برطرف میکرد درحالیکه به مفهوم و وجه التزام بالکن ها نیز خدشه ای وارد نمی شد. پوشش هایی از قبیل حصیر، پارچه برزنتی یا نایلونی، نرده کشی، شیشه ثابت، پنجره های آهنی، آلومینیومی و یا upvc و ….

اینگونه پوشش ها برخی از اهداف و نیاز ها را بصورت ناقص تامین می کردند اما بالکن عملا از حالت و مفهوم اصلی خود فاصله می گرفت. نظافت آن ها سخت و گاها غیر ممکن بود. مانع دید و بهره مندی ساکنین از مناظر و ویوی بیرون را موجب میشد. و مهمتر از همه اینها، نمای ساختمان ها را به شدت خراب و زشت می کرد.

در این حالت متخصصین و طراحان اروپایی سیستمی را طراحی و اجرا کردند که اولا ویژه پوشش بالکنها طراحی شده بود و ثانیا همه آن ایرادات و مشکلات راه حل های قبلی را تا حدود بسیار زیادی حل می نمود.

نظافت و نگهداری آن راحت و کاملا بی خطر بوده و ایزولاسیون کامل را تامین کرد.با این سیستم در فصول گرم سال، بالکن به معنای واقعی کلمه “بالکن” می شود و درفصول سرد نیز محیطی مطبوع و آرامش بخش با امکان بهره مندی از مناظر بیرون و همچنین نگهداری گل ها و گیاهان و یا استفاده بعنوان حیاط خلوتی کاربرد پیدا می کند.

این سیستم که به نام های «شیشه بالکن»، «بالکن شیشه ای»، «جام بالکن»، … شناخته می شود در سال 1387 وارد کشور عزیزمان ایران شد.

شیشه بالکن، محل شما را در برابر باد، برف، باران، گردو خاک، شرایط آب و هوایی نامناسب، ریزگرد ها و هرگونه تهدید نفوذ به داخل از محیط بیرون محافظت می نماید.

شرکت آریان جام، از سال 1387 بعنوان طلایه دار این صنعت در کشور شروع به فعالیت نموده است و اکنون سبدی از محصولات را ارائه می نماید. بخش شیشه بالکن این سبد محصولات، دارای 2 مدل سری Classic ایرانی و سری Gold ترکیه می باشد که برای آشنایی بیشتر با هر کدام می توانید در قسمت پایین بررسی نمایید.